You are currently viewing Komu kontrahenci zwlekają z płatnością?

Komu kontrahenci zwlekają z płatnością, a komu płacą na czas?

W biznesie trafiamy na różnych kontrahentów. Wykonując usługę, liczymy na terminową spłatę zobowiązania. W praktyce jednak, bywa różnie. Klienci potrafią segregować terminy wpłat na priorytetowe i te z odroczoną płatnością. W jakich przypadkach klient zwleka z zapłatą? Co może powodować, odłożenie zapłaty na przyszłość?

Regulowanie zobowiązań przez kontrahentów

Niestety zdąża się, że regulowanie zobowiązań przez kontrahentów jest nieterminowe i odkładane na przyszłość. W taką przypadłością boryka się wiele firm w Polsce. Brak uregulowania należności, nie zawsze powiązany jest z problemem finansowym klienta. Niestety zwlekanie z płatnościami, może mieć negatywny wpływ na kondycję finansową firmy. Każdy kontrahent inaczej podchodzi do systemu opłat, możemy jednak ograniczyć te nie do końca uczciwe działania i skrócić listę ewentualnych dłużników.

Co robić, żeby klienci opłacali faktury na czas?

Po pierwsze – przypominać o płatności

Dzięki przypomnieniu o zapłacie informujemy klienta, że faktura nie została opłacona na czas. Niestety wielu przedsiębiorców nie stosuje się do tej reguły i nie domaga się opłaty, nawet przez kilka miesięcy od wykonania usługi. To może być powodem braku uregulowania wpłaty, nawet w firmie, która aktualnie nie boryka się z problemem finansowym. Kontrahent prozaicznie nie czuje presji i nie spieszy się z zapłatą.

Po drugie – stosować pieczęć prewencyjną

Pieczęć prewencyjna to informacja umieszczona np. na fakturze, która wskazuje, co stanie się w przypadku nieuregulowania należności w terminie. Jednocześnie klient jest świadom, że przypadku braku spłaty zobowiązania, druga strona przekaże sprawę firmie windykacyjnej. To dobry sposób zadbania o kondycję finansową firmy.

Po trzecie – stosować zabezpieczenia w umowie

Odpowiednie zabezpieczenie w umowie, zapewni spokojną współprace i ochroni firmowe pieniądze. Biznes powinien uczyć przedsiębiorców przezorności i zdroworozsądkowego podejścia do swoich pieniędzy. W momencie zawierania umowy, warto rozważyć okoliczność braku opłaty za usługę i przygotować odpowiedni zapis na umowie. Zapis może wiązać się z ewentualną współpracą w przyszłości lub określeniem odsetek, zgodnych z normami.

Po czwarte – być unikalnym

Jeśli będziemy niezbędnym dostawcą dla działalności danego przedsiębiorca, możemy optymistycznie stwierdzić, że klient nie pozwoli sobie na nieterminową wpłatę. W praktyce, większość firm posiada kilku dostawców z danej dziedziny, z usług których może skorzystać w razie ewentualnego konfliktu.